This is what I'm made of... part 2 | Maria Mollstedt - Work Hard, Eat Clean, Have Fun - No Drama

Maria Mollstedt – Work Hard, Eat Clean, Have Fun – No Drama

Annons

This is what I’m made of… part 2

Så här äter jag idag – totalt 1874 kcal. Kolla in upplägg med fördelning under fortsatt byggning.

Fördelning energiprocent K 38,7%, P 37,8%, F 19,2 Kostfiber 4,3%. 

Fördelning vikt K 3,7g*kg kroppsvikt, P 3,6g*kg kroppsvikt, F 0,85g*kg kroppsvikt. .  

Nästan full pott på RDI (Rekomenderat Daglig Intag), ja alla vitaminer och mineraler en bra bit över faktiskt smiley, bortsett från vitamin A – får justera detta senare i veckan. 

 

Jag får en del frågor gällande kost, detta är ett exempel på hur jag äter – (bygger fortfarande – ca.1 vecka kvar sedan blir det andra bullar).

 

DSC_0240

Frukost: Koffeintabletter 2 st, Aminosyror 10 g, Havregrynsgröt 400 g, Minimjölk 100 g, Grönt te.

– 335 kcal (K 53%, P 28%, F 13%)

Ni som läst tidigare inlägg vet att jag tar kosttillskotten innan cardio och gröten efteråt – så ja, bilden är rekonstruerad men ack så snygg wink.

DSC_0246

Mellanmål: Äpple 200 g, Frödinge lättostkaka 70 g, Gojibär torkade 5 g, Pumpakärnor torkade 10 g, Kesella 1%(kvarg) 200 g, kanel efter smak, känsla och förnuft.

– 412 kcal (K 42%, P 37%, F 19%)

DSC_0249

Lunch: Lax ugnsbakad 140 g, Broccoli fryst 100 g, Potatis kokt 50 g

– 339 kcal (K 14%, P 38 %, F 45%)

DSC_0241

Mellanmål: Havregrynsgröt 400 g, Minimjölk 30 g

– 271 kcal (K 60%, P 16%, F 16%

Jajamen – gröt igen! Perfekt att ta en timme innan styrkepasset på eftermiddagen. Tro mig smiley.

DSC_0244

Träningsmål: Aminosyror 10 g, Vassleprotein 20 g, Banan 130 g

– 251 kcal (K 50%, P 44%, F 4%)

Aminosyror i början på passet och vassleprotein (whey) med banan direkt efteråt.

DSC_0251

Middag: Kycklingfilé ugnsstekt 100 g, Gröna ärtor frysta 100 g

– 200 kcal (K 14%, P 66%, F 13%

Äter detta kallt som en sallad – ingen gastronomisk dröm kanske men helt okey faktiskt. 

DSC_0252

Innan sängen (ja, eller i sängen – sist på dagen och sent iaf): Kasein pulver 15 g, Blåbär frysta 30 g

– 66 kcal (K 20%, P 70%, F 7%)

 

När jag lägger upp min mat äter jag oftast samma meny 1-3 dagar, lathet eller effektivisering….you tell me. Anledningen är ju att det inte tar längre tid att laga en kycklingfilé än flera och jag tränar hellre och tillbringar tid med familjen än lagar mat. Lotta fokuserad energi tipsade till tidigare inlägg om hur hon fryser in portioner av proteinkällor och kolhydratkällor – ett bra sätt att underlätta variation av matlådornas innehåll.

Kosten är något som jag har valt att avdramatisera, jag letar till exempel inte substitut till “vanlig” mat. Jag försöker också att undvika sötningsmedel i alla former. De tillför visserligen inte kroppen någon direkt energi men påverkar hormonnivåerna på liknande sätt som socker, vilket innebär att suget efter mer mat ökar liksom risken att falla – inte särskillt tacksamt under diet alltså. 

Notera också att detta är Ett exempel. Andra dagar när jag inte äter lax till exempel balanserar jag fettmängden med hjälp av kokos och/eller naturella nötter. Laborerar tills kalorimängden, energivärdena och RDI ser bra ut.

Siffrorna inom parentesen är fördelningen där K = kolhydrater, P = protein och F= fett.

Vad äter ni idag?

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Robban

    Kärlek te denna bloggen asså, jag som har stora problem med nice mellanmål har hittat mitt mecka! 
    Riktigt nice maria! 

  2. Lotta (Fokuserad Energi)

    Tack bästa:-) Jag har ju bästa programvaran att peta in allt jag äter och som du säger, mata in och se vart jag hamnar men det är inte lätt att få full pott på protein,fett, kolhydrater OCH klara kcal målet och jag vill inte gå upp i vikt 🙁 Egentligen vill jag nog att det ska vara gott också, jag äter gärna kesella med lite hemmagjord bra musli (pyttelite musli bara)  men att BARA äta kesella är ganska läskigt tycker jag:-) Sedan vill jag gärna äta mycket och olika grönsaker för att hålla mig frisk. Immunförsvaret är ju kanske inte som det ska vara efter allt. Massor med kramar!

  3. Lotta (Fokuserad Energi)

    Hej igen! Tack för tipset om kesella på kvällen,  jag måste ändra något för jag är galet hungrig nuförtiden? Undrar om jag ska börja äta 2 dl havregryn i plättarna på morgonen? Jag gör idagsläget en gröt på 1/2 dl dinkelgryn och 1/2 dl havregryn (samma näringsvärde som havregryn) och 2 dl vatten. Sedan rör jag ner 3 st äggvitor och 1 tsk krossade linfrön och steker dem i kokosolja (pyttelite). Vill gärna få feedback-) på kosten. Hunger är jobbigt.. kram!

  4. Beatatjata

    Jag ska testa och laborera, ser det som ett långsiktigt projekt, kommer inte fatta allt direkt :-). Gojibär är nu blandade i müslin för morgonens frukost :-). Och ja, det är faktiskt nu allting börjar! Det är nu jag ska få det att funka för alltid, och komma längre, och nå nya nivåer… Can´t wait!

  5. mmollstedt

    Åjo Lotta – du har allt bra koll 😉 Ser gott ut 🙂 Skulle välja kesellan till kvällsmat om jag vore du, det är ju kasein (protein som långsamt bryts ned i kroppen) i naturlig form – så att kroppen återhämtar sig. Nyfiken – äter du kokta äggvitor till frukost eller har du dem i gröten?
     
    StepUp 2 – SÅ glad att inlägget var till nytta =D 
     
    Beatatjata – När jag drar bort kalorier ändras modellen – skulle mkt riktigt aldrig nå upp till de nivåerna med begränsningen på kalorier.
    Jag gör så här: För Protein och Fett är nivåerna samma men Kolhydraterna minskar jag till 2g* kg kroppsvikt, nästan en halvering alltså.
    Du har ju koll på kalorinivåerna så dra bort de där 500 kalorierna och sedan är det bara att laborera med värdena. Passera inte maxantal på kalorierna eller nivåerna på P,F eller K. Varierar man kosten kommer det att svänga lite värdena emellan, någon dag kanske du når maxnivå på protein men måste lägga dig på den undre nivån med fett för att inte få för många kalorier. Rörde jag till det nu?? Fråga igen i så fall =)
     
    Haha, ja d där gojibären är lite speciella i smaken  men ack så bra – fulla av antioxidanter och aminosyror =) Ska bli så spännande att fortsätta följa dig, det är ju nu som allt egentligen börjar 🙂
     
     
     
     
     
     

  6. Beatatjata

    Okej fler frågor.
    Den där fördelningsmodellen – ska man räkna på samma sätt om man ska ner i vikt/fett? Eller ska man multiplicera med en lägre siffra (kroppsvikten)? Eller ska jag helt enkelt räkna ut enligt den modellen och sedan dra av tex 500 kcal för viktminskning?
    Sen inser jag att det finns mängder av saker jag kan jobba på. Sötningsmedel tex… Och hemma ligger en påse goji-bär som jag inte vågat smaka på :-).
    Försöker utarbeta en plan för året, det senaste året har ju (kostmässigt) handlat om viktminskning och hitta någon slags balans, nu krävs förfining. Sakta men säkert!

  7. StepUp 2 Fitness

    Åh vad glad jag blir  när jag läser ditt inlägg. SÅÅÅ LYCKLIG över att få bekräftelse på det jag själv lever efter. Inga substitut här inte, undviker allt som kan skapa mer ha begär. Mannen har haft tråkigt men han börjar vänja sig 😉 Kul även att se dina måltider och portionsstorlekar, jag som länge trott att jag äter för lite, nope inte nu längre. TACK snälla och tack för ditt svar!!!  KRAM!

  8. Lotta (Fokuserad Energi)

    Hej! Jag har inte så perfekt koll som du men i stora drag: Gröt på 1 dl havregryn/dinkelflingor och 3 äggvitor och banan (efter styrka och aminosyror före), lunch: hemmagjord hamburgare med lowcarb bröd och massor av grönsaker, mellis: 100 Kesella 1% med liten skvätt (typ 2 msk) naturell lättyoghurt 0,5% med 1/2 grapefrukt och lite frön, middag: en 98% korv på ca 250 kcal och vitkål och brysselkål. Och nu är jag hungrig igen , jättehungrig.. Drömmer om kesella eller ägg, får se vad det blir eller OM det blir något.. Trevlig kväll!

Annons
stats