Maria Mollstedt – Work Hard, Eat Clean, Have Fun – No Drama

Annons

Och nu får jag lida..

Jag har hört den kallas ”vindrutetorkaren” – magövningen som inte lämnar någon del oberörd..

Avslutade torsdagens träningspass för mage och framsidan på benen med denna övning för magen, en övning som jag inte tidigare har testat.

Eftersom övningen nu har bidragit till att jag i större delen av magmuskulaturen har en träningsvärk från yttre rymden, vill jag dela den med er. Man behöver inte ha tillgång till någon maskin eller ens ett gym men man behöver en boll av pilates-modell (barnens hopp-boll fungerar säkert utmärkt oxå, eller varför inte norpa badbollen på stranden).

Man ligger på plant underlag med svanken nedtryckt i backen och armarna rakt ut åt sidorna, för att balansen ska kunna upprätthållas. Bollen greppas mellan benen i jämnhöjd med anklarna och lyft sedan rakt upp med raka ben till övningens utgångsläge nås – 90 grader med vinkelrät böj i höftleden.

Arbeta sedan med bollen i sidled som en vindrutetorkare..

20130810-074809.jpg

20130810-074820.jpg

20130810-074920.jpg

20130810-074935.jpg

20130810-074945.jpg

Kommentarer

Kommentera

  1. mmollstedt

    Hej Frida,
    Tänk dig ett torkarblad på en vindruta där rumpan är fästpunkten och benen (med bollen mellan) är torkarbladen. I ändlägena kommer motsvarande sida av ryggen att lätta något men sträva mot att hålla kontakten med backen.. Använd armarna för att balansera upp kroppen :)

  2. Frida

    Jag tycker den där är så svår att få till , jag förstår nog
    inte! Ska svanken vara nertryckt mot marken hela tiden eller är det
    okej att den lättar?

Annons
stats